Een denkoefening: hoeveel papieren transportopdrachten, vrachtbrieven en facturen gaan er jaarlijks om in je bedrijf? En hoeveel tijd en geld kruipt er bijgevolg in het opmaken, printen, controleren en archiveren van die enorme stapel paperassen?
Veel. Te veel. Onafhankelijk onderzoek wijst uit dat het digitaliseren van dit proces een besparing tot maar liefst 75% kan opleveren. Papierloos transport is dus de logische volgende stap.
Vandaag moet ieder nationaal en internationaal transport weliswaar nog voorzien zijn van een gedrukte CMR vrachtbrief, die bovendien zes jaar lang bewaard moet worden. Maar op Europees niveau wordt hard gewerkt aan een nieuwe mondiale standaard voor de digitale uitwisseling van vrachtgegevens.
De voordelen zijn dan ook legio. Het opmaken, verspreiden, afhandelen en archiveren van een digitale vrachtbrief is veel sneller, efficiënter én goedkoper dan een papieren exemplaar. Zo kunnen gegevens automatisch en in real-time verwerkt worden. Zendingsinformatie staat meteen ter beschikking van alle belanghebbenden en is bovendien betrouwbaar en rechtsgeldig. Het zoek raken van documenten behoort zelfs voorgoed tot de voltooid verleden tijd.
De papieren vrachtbrief staat eenzelfde lot te wachten als pakweg de overschrijving aan het bankloket, de manuele prikklok-met-kaart of de buizenpost. Want eerder dan de vraag ‘of’, is het meer een kwestie van ‘wanneer’ papierloos transport de nieuwe, digitale standaard wordt.